Открити са ценни находки при реконструкцията на Нотр Дам след установен пожар
Открити са варовикови скулптори под плочките на пода
Може да прочетете повече за нашата нова рубрика "10 гастрономически минути с Мая" тук.
През февруари 2022 г. реконструкцията на катедралата Нотр Дам в Париж е в готовност да започне.
След пожара през април 2019 г. са били необходими почти 3 години за отстраняване на отломките и за укрепване на повредените каменни стени и таванни сводове.
За да може Нотр Дам да отвори отново врати през 2024 година, както беше постановил френският президент Еманюел Макрон, трябваше спешно да се започне възстановяването на изгубеното – като се започне от емблематичния дървен шпил, който се издига над центъра на църквата.
Но на пръв прочит е трябвало да бъдат извикани археолози.
Според френското законодателство всеки строителен проект, който нарушава почвата, където могат да бъдат открити древни артефакти или останки, изисква намесата на държавни археолози.
Първоначално на Кристоф Бесние и неговия екип от Националния институт за превантивни археологически изследвания са били дадени не повече от 5 седмици, за да копаят под каменния под, където са разположени късите рамена на кръстовидната църква .
Мястото е било обитавано повече от хилядолетие преди построяването на катедралата през XII и XIII век, но тъй като екипът на Бесние е имал право да копае само на 16 см под пода – дълбочината на основата на скелето – той всъщност не е очаквал да намери много. За щастие, археологът е сгрешил.
„Останките се оказаха много по-богати от очакваното“, споменава той.
Екипът му открива общо 1035 фрагмента от множество произведения на изкуството.
При разкопките археолозите откриват великолепни ценни находки, които първоначално са стояли в центъра на катедралата – това, което френският критик Дидие Рикнер нарича „едни от най-изключителните произведения на скулптурата от който и да е период в света“.
Неотдавна около 30 от тези скулптури, става ясно,че са били изгубени в продължение на векове, бяха показани в Музея на Клуни.
Веднага след като екипът на Бесние премахва плочките на пода и тънкия слой мръсотия и отломки, се появява горната част на оловен ковчег.
Наблизо започнали да се появяват варовикови скулптури: глави и торсове в естествени размери, грижливо подредени точно под пода покрай входа на хора.
След това Бесние получава разрешение да копае по-дълбоко от 16 см, за да може да извлече артефактите.
Открит е още един оловен ковчег, както и няколко по-малко луксозни погребения – не е твърде изненадващо, тъй като гробове има навсякъде в катедралата.
Статуите се оказват най-значимата находка.
Археолозите установяват, че те са останки от варовиковия „параван“ от XIII в., който първоначално е затварял хора и светилището на Нотр Дам от погледа на публиката.
Сред фигурите в естествена големина, които екипът на Бесние изкопава, са главата и торсът на безжизнения Христос – очите са затворени, а от раната от копие в ребрата му капе червена кръв.
„Скулптурата е наистина изключителна по своята изтънченост, по своето внимание към детайла“, споделя археологът.
Днес, когато хората влязат през централния преден портал на Нотр Дам, те могат да видят модерния олтар и да влязат в хора отвъд него.
Скулптурите на паравана разказват основната история на християнството. „От старите описания знаем, че е имало сцени от страстите Христови“, каза историкът Дани Сандрон. От Тайната вечеря през разпятието до възкресението – цялата история е била там.
В католическата меса същата тази история се пресъздава по време на тайнството Евхаристия, когато се вярва, че хлябът и виното се превръщат в тялото и кръвта на Христос.
Параванът е стоял почти пет века. В крайна сметка литургичните практики се променили, а също и художествената мода.
Въпреки че скулптурите са били демонтирани и счупени, те все още са били смятани за свещени и затова не им е било позволено да напускат църквата.
Изследователите откриват около хиляда фрагмента от паравана с различна големина, като на около 700 от тях все още има следи от боя.
Смята се, че първоначално всички скулптури в Нотр Дам, включително и тези на предната фасада, са били ярко боядисани.
По този начин цветовете, запазени върху скулптурите от паравана, ще ни подскажат как е изглеждала някога цялата катедрала.
- Разбита престъпна група за трафик на мигранти в Бургаска област
- Група ученици от Добрич задържани за серия от побои и грабежи
- Коледното градче на Coca-Cola пристига в Бургас
- Рекорден девети опит за избор на председател на парламента: Неяснотите продължават
- Прогноза за времето: Облачно и мъгливо с леки валежи в следващото денонощие